Spellende lezer

Op school geven ze aan dat mijn kind een spellende lezer is.

Wat houdt dat precies in?

Bij een spellende leesstrategie is de klank-tekenkoppeling (welke klank hoort bij de letter) vaak onvoldoende geautomatiseerd. Daarnaast spelen problemen in de fonologische verwerking (verwerking van de klanken in een woord, zoals bijvoorbeeld het onthouden van de klankvolgorde) een grote rol.
Woorden worden niet direct herkend waardoor ze letter voor letter worden gelezen (hakken-analyse). Daarna moeten de letters aan elkaar worden geplakt om er een woord van te maken (plakken-synthese). Dit gaat ten koste van het leestempo.

U kunt uw kind helpen door te werken aan de automatisering van de letters. Dit kan o.a. geoefend worden door de letters te flitsen. De fonologische verwerking (klankbewustzijn) kan verbeterd worden door te oefenen met het hakken en plakken van woorden en het weglaten of vervangen van klanken in een woord (bijv. room zonder r is ….. oom).
Het leestempo kan verder verhoogd worden door het flitsen van woorden met een bepaalde structuur (bijvoorbeeld M(medeklinker)-K(klinker)-M(medeklinker), zoals kok of man). Let op dat dit niet ten koste gaat van de nauwkeurigheid.

Trivers biedt begeleiding om de leesstrategie van uw kind te optimaliseren.

Trivers_spellende_lezer
Trivers_spellende_lezer_contact

Contact opnemen

    Contactgegevens

    Trivers Zevenbergen

    Pastoor van Kessellaan 3
    4761 BH Zevenbergen

    Telefoon: (0165) 398 888
    E-mail:secretariaat@trivers.nl
    KvK: 65680200

    Trivers Breda

    Willem Alexanderplein 2 (ingang B)
    4847 AL Teteringen

    Telefoon: (0165) 398 888
    E-mail: secretariaat@trivers.nl
    KvK: 65680200

    Trivers Roosendaal

    Parklaan 9
    4702 XA Roosendaal

    Telefoon: (0165) 398 888
    E-mail:secretariaat@trivers.nl
    KvK: 65680200

    Trivers Bergen op Zoom

    Medisch Centrum De Poort

    Jan Borghoutsplein 2
    4624 BS Bergen op Zoom

    Telefoon: (0165) 398 888
    E-mail: secretariaat@trivers.nl
    KvK: 65680200